Wisselstukken

We krijgen regelmatig vragen over de ontsteking, en wat de voordelen zijn voor het overschakelen naar een elektronische variant.
Er zijn enkel voordelen bij het overschakelen naar een elektronische variant, zonder afbreuk te doen aan je klassieker!

Hoe werkt een klassieke ontsteking?

Om een bougie te laten vonken is de batterijspanning van de accu veel te laag. De batterijspanning wordt daarom met de bobine, een transformator, opgevoerd tot een waarde van 10.000-30.000 volt.

De onderbreker wordt geopend en gesloten door een meerkantige as (bij een viercilindermotor is deze vierkant) met afgeronde hoeken, de verdeleras. Deze wordt doorgaans door de nokkenas van de motor aangedreven en draait dus daarmee synchroon, met de helft van het toerental van de krukas. In de rusttoestand rust de aanslag van de onderbreker tegen een vlakke zijde van de verdeleras en is de stroomkring van de pluspool van de accu door de primaire wikkeling van de bobine naar de minpool (die aan het chassis ligt) gesloten. Door inductie bouwt zich in de bobine een magnetisch veld op.

De ontsteking vindt plaats op het moment dat de onderbreker opent doordat een van de hoeken van de verdeleras de aanslag bereikt en daardoor de arm van de onderbreker oplicht (de contactpunten worden geopend). Op dat moment valt het magnetisch veld weg en dat veroorzaakt een zeer snelle (steile) inductiestroomstoot met hoge spanning die zich ontlaadt over de bougie. Tussen de elektroden van de bougie overbrugt deze hoogspanning een geringe afstand door de lucht en dat geeft de ontstekingsvonk.

Bij een elektronische ontsteking zijn de contactpunten vervangen door een elektronische schakeling.

Basisprincipe van een ontstekingssyteem

De elektronische ontsteking

Alle bewegende delen in uw oude ontstekingsverdeler, zoals de contactonderbreker, centrifugaalgewichten, veren, lagers en het onderdrukmembraan zijn in de verdeler door een enkelvoudig bewegend onderdeel vervangen; de centrale as met daarop de distributievinger.

De interne elektronica voorziet het systeem van de correcte waarden voor de ontstekingsinstelling en de optimale sluithoek in het hele toerenbereik, om zodoende steeds de hoogst mogelijke energie en kracht te leveren.
Er is geen slijtage van contactpunten die het ingestelde ontstekingstijdstip veranderen, dus je hoeft nooit meer opnieuw af te regelen.
Slechts de verdelerkap en de rotor dienen af en toe vernieuwd te worden, dit zoals de klassieke ontsteking.

Enkele voordelen op een rijtje:

  • Altijd een sterke vonk, de motor zal sneller starten.
  • Soepel draaiende motoren.
  • Hogere prestaties van de motor, zonder extra slijtage.
  • Geen nastellen meer nodig.
  • Verschil is visueel nihil.

Wij kunnen elektronische ontstekingen leveren voor de meeste merken, contacteer ons voor meer info!