Geschiedenis

De Land Rover serie III is het meest voorkomende serievoertuig, met 440.000 van het type gebouwd tussen 1971 en 1985.
De koplampen werden vanaf 1968/9 op late productie IIA-modellen naar de vleugels verplaatst (zogenaamd om te voldoen aan de Australische, Amerikaanse en Nederlandse verlichtingsvoorschriften) en bleven voor de serie III ongewijzigd.
De traditionele metalen grille, die op de series I, II en IIA voorkomt, werd vervangen door een kunststof grille voor het serie III-model.
De 2,25-liter motor kreeg een verhoogde compressie van 7:1 naar 8:1, waardoor het vermogen iets toenam (de hoge compressiemotor was al enkele jaren een optie op het IIa-model). Tijdens de serie-III-productie van 1971 tot 1985 rolde de 1.000.000ste Land Rover in 1976 van de productielijn.

Gedurende Series 3 productie kwam er synchromesh op alle versnellingen, autogordels werden standaard en het instrumentenpaneel verhuisde naar voor de bestuurder.

Land Rover en het Belgisch leger

Onze Land Rover Series 3 is een 88 inch 4 x 2 met “limited slip differential” van het Belgisch Leger.
Het Belgisch Leger heeft een beperkte serie van enkele honderden van deze wagens in gebruik gehad voor speciale doeleinden (militaire politie, aalmoezenier, commandant) geleverd in 1974 en 1975 en zijn ca. 1986 buiten gebruik gesteld en verkocht.
Onze Land Rover is dan ook een 24 volt uitvoering, zoals gebruikelijk is bij militaire voertuigen.

Eerste start na 15 jaar stilstand

De “landy” werd door ons uit een vervallen schuur gesleept en naar onze werkplaats gebracht.
Een grondige wasbeurt verwijderde spinnewebben, olieresten,… en ontwaakte de Landy stilletjes uit zijn jarenlange slaap.

De batterijen werden geplaatst en de eerste metingen op de ontsteking leverden positieve resultaten op!
Omdat de benzinetank niet betrouwbaar was werden deze uitgeschakeld en de carburator werd rechtstreeks aan een “Jerrycan” gekoppeld.

Na een paar startpogingen sloeg de motor aan en een wolk aan roest, roet en pluimen vloog uit de uitlaat.
Geen lekkende carburateur, geen haperende ontsteking…de Landy draaide als een horloge!

To be continued !