Eind jaren vijftig had Leonard Lord, president directeur van British Motor Corporation (BMC) de visie dat de markt behoefte had aan een nieuw soort auto, klein van buiten en groot van binnen.

In 1957 werd Alec Issigonis, die eerder faam vergaarde met de in 1948 door hem ontworpen Morris Minor, aangesteld om een prototype te ontwikkelen van een auto voor vier personen, met een bestaande motor van BMC, die kleiner was dan de toen gangbare auto’s uit de BMC-bedrijven.

In juli 1958 nodigde Alec Issigonis zijn opdrachtgever uit om een proefrit te maken in een van de twee prototypes. Leonard Lord werd verrast door de combinatie van snelheid en weggedrag en gaf direct het groene licht voor voortzetting van het project.

De volgende stap was het opleveren van een productieversie; hiervoor kreeg men 12 maanden. Austin en Morris, de merken die in 1952 samen BMC hadden opgericht, brachten ieder onder eigen naam in augustus 1959 een model op de markt: de Austin Seven 850 en de Morris Mini Minor. Productiefaciliteiten werden opgezet in Longbridge (Austin-fabriek) en Cowley (Morris-fabriek), waar in juni 1959 ongeveer 100 auto’s per week van de band rolden.

In 1970 presenteerde het nieuw ontstane British Leyland Mini als merk. Er kwam een nieuwe versie met verlengd front en grotere motor onder de naam Mini Clubman en de 1275 GT als opvolger van de Cooper. In Italië werd de Mini door Innocenti gebouwd en de daar gefabriceerde Innocenti Mini Cooper was vanaf 1973 korte tijd ook in Nederland leverbaar.
Innocenti bouwde een geheel eigen versie met carrosserie van Bertone.

 

Uitgevoerde werken:

  • Nazicht voor keuring;
  • Herstellen van de verlichting;
  • Vervangen van de radiatordop;
  • Herstellen van de uitlaat;
  • Aanbieden op de keuring = goedgekeurd.

 

Je Mini of andere klassieker heeft ook een nazicht, een restauratie of onderdelen nodig? Contacteer ons!