De Kever wordt nog dagelijks gebruikt en is ingeschreven als gewoon voertuig.
Deze Kever moet dan ook jaarlijks naar de keuring, en hier zijn enkele ernstige problemen tot de oppervlakte gekomen.
Enkele rubbers van de voorste ophangpunten waren gescheurd waardoor het vet weggespoeld werd door het water en de gewrichten stuk waren.
De lagers en de remmen van de vooras waren ook aan vervanging toe.

Wat wij hebben vervangen:

  • Voorste remcilinders en remblokken.
  • Nieuwe afdichtingen en wiellagers.
  • Onderste en bovenste fuseekogels (links en rechts)
  • Linker spoorstang
  • Bevestiging van de stabilisatorstang (rubbers en beugels vervangen)
  • Aandrijfashoes achteraan vervangen.
  • Vervangen van de transmissieolie.
  • Vervangen van de remolie.
  • Uitlijnen.

 

Geschiedenis

Van de Volkswagen Kever zijn van 1945 tot 2003 ongeveer 21 miljoen exemplaren gemaakt, hiervan zijn er ruim 300.000 in cabriolet-uitvoering gemaakt.
Aan de buitenkant lijken ze voor de leek allemaal op elkaar, maar als je goed kijkt zie je toch wel duidelijke verschillen.
Vrijwel elk modeljaar werden ze weer een beetje verbeterd op het gebied van veiligheid, comfort en techniek.

Technisch hebben alle Kevers dezelfde basis: Ze hebben allemaal een achterin geplaatste, luchtgekoelde, 4-cylinder boxermotor met achterwielaandrijving.
Ze staan op een platformchassis en hebben achteraan pendelassen, welke zijn uitgerust met een torsievering.

De naam “Kever” is een bijnaam die pas in latere jaren ontstond.
Tot die tijd was het gewoon de Volkswagen, officieel Volkswagen Type I.
De Kever is vanaf het begin geleverd als limousine (2 deurs) en als cabriolet, deze werd gebouwd bij de firma Karmann in Osnabrück.

Er zijn verschillende soorten Kevers gebouwd.
Vanaf 08/1966 volgde een heuse superkever zoals deze van Johan DS, de 1500, met een 1500 cc motor met 44 PK.
Deze Kever kreeg ook moderne schijfremmen aan de voorzijde. In 1965 werd ook de fuseekogelvooras geïntroduceerd, waardoor er nu minder onderhoud nodig was.
De L van Luxe werd vanaf 1965 de nieuwe toevoeging achter de type-aanduiding als het om een Exportmodel ging. Deze Kevers kregen af-fabriek al wat extra’s mee.
Ook kwam er een half-automaat beschikbaar voor de 1300.