Revisie voorste ophanging & stuurinrichting
Herstellen van elektrisch probleem richtingsaanwijzers
Volledige revisie van het remsysteem
Vervangen van de achterste aanslagrubbers
Vervangen van de kachelpot L & R + de uitlaat
Volledig ontroesten van chassis en ophangingen
Herstellen van ernstig olielek aan de motor

De Volkswagen Kever van Johan DS. uit 1968 wordt momenteel door ons onder handen genomen.

Geschiedenis

Van de Volkswagen Kever zijn van 1945 tot 2003 ongeveer 21 miljoen exemplaren gemaakt, hiervan zijn er ruim 300.000 in cabriolet-uitvoering gemaakt.
Aan de buitenkant lijken ze voor de leek allemaal op elkaar, maar als je goed kijkt zie je toch wel duidelijke verschillen.
Vrijwel elk modeljaar werden ze weer een beetje verbeterd op het gebied van veiligheid, comfort en techniek.

Technisch hebben alle Kevers dezelfde basis: Ze hebben allemaal een achterin geplaatste, luchtgekoelde, 4-cylinder boxermotor met achterwielaandrijving.
Ze staan op een platformchassis en hebben achteraan pendelassen, welke zijn uitgerust met een torsievering.

De naam “Kever” is een bijnaam die pas in latere jaren ontstond.
Tot die tijd was het gewoon de Volkswagen, officieel Volkswagen Type I.
De Kever is vanaf het begin geleverd als limousine (2 deurs) en als cabriolet, deze werd gebouwd bij de firma Karmann in Osnabrück.

Er zijn verschillende soorten Kevers gebouwd.
Vanaf 08/1966 volgde een heuse superkever zoals deze van Johan DS, de 1500, met een 1500 cc motor met 44 PK.
Deze Kever kreeg ook moderne schijfremmen aan de voorzijde. In 1965 werd ook de fuseekogelvooras geïntroduceerd, waardoor er nu minder onderhoud nodig was.
De L van Luxe werd vanaf 1965 de nieuwe toevoeging achter de type-aanduiding als het om een Exportmodel ging. Deze Kevers kregen af-fabriek al wat extra’s mee.
Ook kwam er een half-automaat beschikbaar voor de 1300

Uitgevoerde werken

De Kever van Johan moest zoals iedere oldtimer naar de keuring, en hier zijn enkele ernstige problemen tot de oppervlakte gekomen.
Men stelde vast dat de Kever niet meer over de minimaal wettelijk vastgestelde remkracht beschikte, dat er een ernstig olielek aan de motor was en dat er veel speling op het stuurhuis aanwezig was.
Johan begon een zoektocht op Google en kwam bij ons bedrijf terecht.

Wat wij hebben vervangen:

  • Voorste remschijven en remklauwen
  • Nieuwe afdichtingen en vet voor de voorste wiellagers
  • Voorste stuurdemper
  • Linker en rechter spoorstangen
  • Richting aangever relais
  • Schakelaar 4-pinkers
  • Achterste vaste & flexibele remleidingen
  • Achterste remcilinders
  • Achterste remschoenen
  • Linker- en rechter kachelpot
  • Einddemper

Als alle werken achter de rug zijn zal de wagen door ons opnieuw aangeboden worden ter herkeuring.