Deze Volvo Amazon is een project van Wouter en zijn vrouw Sara, de restauratie zal in verschillende fases worden uitgevoerd.

Fase1 – De Keuring

In eerste instantie zal de wagen worden klaargestoomd voor de keuring zodat hij opnieuw toegelaten wordt tot het verkeer.
De Volvo stond al jaren stil en dit had zijn invloed op het chassis en het plaatwerk dat roestvorming vertoonde.
Ook waren enkele essentiële onderdelen niet meer aanwezig of moesten deze worden vervangen.

Volgende werken werden uitgevoerd:

  • Ontroesten van de hele onderzijde van de Volvo en behandelen met bitumen, anti-steenslag en lak.
  • Vervangen van de achterste schokdempers door Monroe Schokdempers.
  • Vervangen afdichting en olie achterbrug, dit wegens ernstig olielek.
  • Vervangen vangbanden van de achterste ophanging.
  • Vervangen van de gehele uitlaatlijn door een SIMONS Performance uitlaat.
  • Vervangen van de voorste remklauwen en de bevestiging.
  • Vervangen van de voorste flexibele remflexibels.
  • Vervangen van de batterij en de stroomdraden met nieuwe batterijklemmen en een startonderbreker.
  • Vervangen van de bougies en bougiekabels (NGK & Bosch)
  • Vervangen van de oliefilter (Bosch)
  • Vervangen van de olie door Castrol.
  • Vervangen van de transmissieolie door Castrol EP90
  • Plaatsen van een ruitenwisservloeistofreservoir met pomp, slangen, drukknop, relais en ruitenwissers.
  • Vervangen van de achteruitrijlichtenschakelaar en plaatsen van een relais (Hella).
  • Vervangen van de rubbers van de achterlichten en herstellen van de lamphouders.
  • Herstellen benzinetank > Opnieuw vertinnen van de lekkende vulhals.
  • Afstellen van de carburatoren.
  • Afstellen koplampen.

 

Geschiedenis

De Volvo Amazon werd ontworpen door Jan Wilsgaard en werd voorgesteld aan het publiek op 1 september 1956, maar de levering kwam pas op gang in maart 1957. Hij was bedoeld als opvolger van de populaire Volvo PV444, maar bleek daarvoor te duur. De PV444 had een reputatie als goedkope “volksauto” en werd daarom vervangen door een “tussenmodel”, de PV544. In oktober 1965 verscheen de “Favorit”, een “uitgeklede versie” van de Amazon, die uiteindelijk alsnog de PV544 zou vervangen.

Passieve veiligheid stond (en staat nog altijd) hoog in het vaandel bij Volvo en de Amazon was, samen met de PV544, een van de eerste auto’s die standaard geleverd werd met 3-puntsveiligheidsgordels en een bekleed dashboard. De auto staat bekend als erg betrouwbaar en sterk. Van de 297.000 exemplaren die in Zweden werden verkocht zijn er nog 35.000 geregistreerd en men vermoedt dat er nog 15.000 dagelijks worden gebruikt. De productie werd beëindigd in 1970 en het model werd opgevolgd door de Volvo 140-serie. Vanaf 1961 werden mechanische delen van de Amazon, zoals motor, versnellingsbak en assen, alsmede de gemodificeerde bodemplaat, gebruikt voor het sportmodel van Volvo, de Volvo P1800.

Je Volvo heeft ook een nazicht, een restauratie of onderdelen nodig? Contacteer ons!

Fase 1: Keuring
Fase 2: Revisie versnellingsbak
Fase 3: Herlakken