Wisselstukken

Waar het allemaal begon … de keuring.

Je bent er op z’n minst al mee vertrouwd, de 5 jaarlijkse of 2 jaarlijkse periodieke oldtimerkeuring.
Onze klant kreeg een rode kaart omwille van problemen met de remmen, stuurinrichting en een ernstig olielek aan het motorblok.
De remmen werden vervangen samen met alle gewrichten van de stuurinrichting.

De testrit

Tijdens de eerste testrit viel het op dat de motor geen vermogen had, sputterde en dat er een lek in het uitlaatsysteem zat.
Een compressiemeting na de testrit bevestigde ons vermoeden van slijtage.
Er was een ernstig olieverlies doordat bijna alle afdichtingen van het motorblok versleten waren.

Demontage motorblok

Het motorblok werd gedemonteerd uit de kever, gereinigd en gedemonteerd.
Na de demontage was er ernstige lagerschade aan de drijfstangen, krukas en nokkenas.
Enkel de afdichtingen van het motorblok vervangen zou dus een pleister op een zere wonde zijn.

De revisie van het motorblok

Voor de revisie van keverblokken werken wij samen met een partner die zich hier in heeft gespecialiseerd.
Je kan er als klant voor kiezen om je bestaande carter (blok) te reviseren of een nieuw carter te voorzien, in ons geval koos de klant voor de revisie van zijn oude carter.

Een goede revisie gaat veel verder dan alleen nieuwe lagers, cilinders, zuigers en cilinderkoppen monteren.
Al bij de demontage van de oude motor worden de onderdelen gecontroleerd en gesorteerd en wordt gekeken naar vreemde slijtagebeelden of afwijkingen.
Vervolgens worden de onderdelen die voor revisie in aanmerking komen gereinigd, nogmaals nagemeten en gecontroleerd en uiteindelijk gereviseerd.
Hierbij worden de toleranties zoals VW deze opgeeft uiteraard streng in de gaten gehouden.

Om maar een voorbeeld te geven, het carter wordt gelijnboord. Door het hoge aantal kilometers van het motorblok vallen de zittingen niet meer binnen de toleranties.
Lijnboren en overmaatse lagers monteren is dan de enige optie om een betrouwbare motor te kunnen bouwen.
Alleen nieuwe lagers zal in dit geval de levensduur van de motor flink doen afnemen. Het eerste jaar, of de eerste paar jaren, afhankelijk van de gereden kilometers, zal misschien weinig problemen geven maar wanneer de motor meer kilometers heeft gemaakt, is het wachten op problemen.
Dit voorbeeld geldt uiteraard ook voor andere onderdelen van de motor. Het is hierom dan ook van groot belang dat letterlijk elk onderdeel van de motor apart wordt bekeken en wordt beoordeeld. Ervaring en vakmanschap zijn hierbij de sleutel tot succes. Alleen op deze manier kan een goede revisiemotor afgeleverd worden.

Wat wordt er zoal vervangen?

Bij een revisiecarter wordt het carter gereinigd en gecontroleerd op scheuren.

  • Alle slijtagegevoelige punten worden gecontroleerd.
  • Het carter wordt bewerkt door middel van lijnboren, zitting axiaal lager en cilinderzittingen vlakken.
  • Indien van toepassing of gewenst wordt een nieuw origineel carter gebruikt (dan zijn bovenstaande punten niet van toepassing).
  • Geslepen of nieuwe originele krukas.
  • Gereviseerde drijfstangen (parelstralen, richten, big-end nieuw op maat gezet, nieuwe zuigerpenbussen) of nieuwe drijfstangen.
  • Nieuwe lagers, waarbij altijd de zogenaamde “steel-backed” lagers worden gemonteerd.
  • Nieuwe nokkenas.
  • Nieuw aandrijftandwiel op de krukas.
  • Nieuwe nokvolgers.
  • Nieuwe oliepomp met oliepompdeksel.
  • Nieuw of gevlakt vliegwiel.
  • Nieuwe originele veren voor de oliedrukplunjers.
  • Nieuwe zuigers en cilinders
  • Nieuwe cilinderkoppen, waarbij de kleppen worden getest op lekkage.
  • Nieuwe RVS stoterstangpijpjes.
  • Nieuwe pakkingen, origineel carterdeksel, originele klepdeksels met beugels, en bougies.
  • Gereviseerde tuimelaarassen met nieuwe klepstelboutjes en moeren, nieuwe originele (veer)ringen en borgklemmen

De motor wordt volledig gemonteerd met speciale synthetische montagepasta wat ervoor zorgt dat de bewegende delen goed gesmeerd worden als de motor voor het eerst gestart wordt. Zou hier motorolie voor gebruikt zijn dan is er geen of veel te weinig smering tijdens het opstarten omdat de olie tegen die tijd al lang overal tussenuit is gelopen.

De compressieverhouding wordt voor elke cilinder apart berekend, zodat deze voor alle cilinders exact gelijk is (dit is niet hetzelfde als de compressiedruk). De compressieverhouding wordt bij de standaard motoren op de originele waarde gezet. Bij de getunede motoren wordt deze hoger gezet om meer rendement uit de motor te halen.

Na revisie is het motorblok geschikt voor het rijden met ongelode benzine!
loodvervangers zijn niet meer nodig.
Rijden op LPG wordt ten stelligste afgeraden!

De montage een eerste opstart

Na revisie komt het motorblok terug bij ons en bouwen wij alle componenten er weer op:

  • Benzinepomp
  • Oliekoeler
  • Dynamo + steun
  • Inlaatbuis + carburateur
  • Kachelpotten
  • Uitlaatpot
  • Koelhuis
  • Motorbeplating
  • Ontsteking
  • koppeling

Garantie

Samen met onze partner geven wij 2 jaar garantie die start vanaf de opstart van het motorblok.
We stellen wel enkele voorwaarden:

  • Zorg ervoor dat de motor de eerste 1000 km goed ingereden wordt. Laat de motor niet te veel toeren draaien door te ver door te trekken in de versnellingen maar schakel ook niet te vroeg over zodat er bij lage snelheden met een te laag toerental wordt gereden.
  • Vermijd lange ritten waarbij gereden wordt met een constant toerental. Het is beter voor de motor om tijdens de inrijperiode met een wisselend toerental te rijden.
  • Zorg ervoor dat de motor rustig warm gereden wordt, dit is altijd belangrijk!
  • Zorg er, zeker in de inrijperiode, voor dat de topsnelheid niet boven de 100 km/h ligt.
  • Tijdens de garantieperiode mag er enkel door ons aan de motor worden gewerkt. Wij stellen de kleppen en de ontsteking en vervangen de olie.
  • Bij rijden op LPG vervalt de garantie, de motor wordt te warm en dit geeft ernstige schade aan het motorblok.

Kostprijs

De kostprijs is afhankelijk van verschillende factoren:

  • Demonteren wij de motor uit de wagen? Of brengt U het blok bij ons binnen? (afhaal is mogelijk)
  • Brengt u het motorcarter zonder opbouw of demonteren wij de componenten?
  • Is het carter herbruikbaar of moet er een nieuw carter worden gebruikt? (kan enkel worden geverifieerd na demontage bij het revisiebedrijf)

Om U een correcte prijsopgave te geven bespreken we deze opties liever bij een tas koffie, neem gerust vrijblijvend contact op!