Wisselstukken

Welke brandstof is het meest geschikt voor mijn oldtimer? Het blijft een lastige vraag omdat de moderne brandstoffen niet ontwopen zijn voor oldtimers.
Daarnaast gebeurt het ook nog wel eens dat prachtige oldtimers in vlammen opgaan als gevolg van een verkeerd brandstofproces of een lekkende brandstofleiding.
Onderstaand een aantal belangrijke tips om de juiste brandstof voor jouw oldtimer te tanken.

Welke brandstof kiest jij?

Dit blijft een lastige keuze? Wat kies jij aan de pomp? Om een goede keuze te maken is het allereerst verstandig om een brandstof te kiezen met het hoogste octaangehalte.
Hiervoor kan je het beste gebruik maken van EURO 97 of 98. Dit is bvb. te tanken bij T****l Excellium of 95/E5. T*****o heeft superplus en V-power gebruikt (102).
Houd zelf goed in de gaten wanneer merken hun assortiment en brandstofsamenstellingen veranderen! Zodat jij goed voorbereid op pad gaat.
Vermijd het brandstoftype E10. Deze brandstofsoort bevalt 10 procent ethanol en is niet geschikt voor jouw oldtimer.

Brandstof additieven voor de oldtimer

Gelukkig zijn er nog alternatieven aan de pomp te vinden voor de oldtimer. De verwachting is dat dit in de toekomst steeds lastiger zal gaan worden.
Door zelf additieven (toevoegingen) aan de de brandstof toe te voegen kun je de schade beperken van slechte brandstoffen.

Hieronder een aantal geschikte additieven zijn:

  • Loodvervanger: te gebruiken voor oldtimer motoren die niet geschikt zijn voor loodvrije brandstoffen. Dit verhoogt niet het octaangehalte van de brandstof.
  • Octaanbooster: hiermee verhoogt u direct het octaangehalte en kunt u van Euro 95 zelfs euro 98 maken.
  • Beide: je kunt de bovenstaande additieven natuurlijk ook combineren.

Wij hebben steeds additief in stock!